saraberglund95

Alla inlägg under januari 2016

Av Sara Berglund - 30 januari 2016 16:54

Mobbning…

Det handlar inte bara om ord och hårda blickar…

Det är när folk i närvaron trycker ned en lika mycket som psykiskt och fysiskt…

Det är när folk tar vara på att trycka ned någon som står upp för sig själv och sina rättigheter.

Det är när en någon tjej eller kille… blir utfryst...


Inom skolans väggar är det alltid minst en kille och en tjej som blir utsatt för just mobbing.

Inom jobbets väggar är det alltid minst en kvinna eller man som blir utsatt för trakasserier.

Det finns alltid där… för det kommer alltid finnas de människorna som tror att de är bättre än någon annan.


Av egna erfarenheter så vet jag… jag vet hur det känns att bli nedtryckt psykiskt och utfryst. Att känna att man inte räcker till… det var bara tur att de personerna gav sig på rätt tjej… jag har ett stark mentalt, utan det hade ni knäckt mig.

Men det finns de killar och tjejer ute bland oss… som inte alls har det starka mentala och inte får den hjälpen som krävs hemifrån eller från skolan. Det är så lätt… och det har skett så många gånger när lärare och rektorer struntar i vad som skes på rasterna innan man går in på lektion. Lärarna kanske ser… men inte vågar ta tag i det. Det är så lätt att blunda för mobbing… det är för lätt.


Tankar som snurrar… varför ska ens ordet mobbing existera?

Varför ska de människor om avviker från normen få skit för det?

Varför ska man vara som alla andra? När man gör det bäst när man är sig själv.

Varför vill folk förstöra för andra? Jag har några teorier… kan det vara därför de mår så dåligt själv så de måste hitta folk att trycka ned för att sätta sig själv på en kungastol. För att de människorna ser hur glad man egentligen är… de vill trycka ned ditt leende.


Något har jag lärt mig av detta… av egna erfarenheter så måste man fortsätta stå på sig själv.

Låt INGEN trycka ned dig… avvik från normen. För när du gör det… då gör du något som inte passas för samhällets individer… du gör något speciellt. Fortsätt med att vara dig själv. 

 

/SB

Av Sara Berglund - 24 januari 2016 17:16

En liten summering...

 

2015 

Januari

 

Blev klar med psykologi kursen.

Åkte utomlands. 

Började plugga Humanbiologi med syrran. 

Alltså inget speciellt skedde i denna månad. 

 

Februari 


Pluggande.. men tog 50 kg i bänk denna månad.

Det var stort! Under denna månad började jag bli sugen på att tävla i bänkpress.

Ja, februari var väl en bra månad?!

 

Mars

 

Får kallelse att få göra testerna till polis...

misslyckas tyvärr och slungas ur processen. 

Jobbig tid var detta, men jag fann något annat och det glädjen att hjälpa andra med sin träning. 

Här någon gång började jag få mer intresse för styrkelyft och blev gymvärd för min klubb.

 

April


Ännu mer intresse för styrkelyft och får hjälp med böjen och marken av en man på gymmet.

Jag söker till högskolan för att plugga program. Sist men inte minst..

Jag blev 20! 

 

Maj

 

Gymmet blev att betyda mer och mer för mig. 

Bokstavligen så bodde jag på gymmet mer än vanligt.

Sedan hände det inget mer speciellt denna månad. 

 

Juni

 

Älskade juni, vad kuuul med sommar fast den var lite seg år 2015.

Denna månad bestämde jag mig för att sluta med innebandy.

Satsade mer och mer på gymmet... & tog 60 kg i bänk..

Var på Bråvalla med världens bästa gäng.

Fan vad kul det var.. ångrar verkligen det inte!

 

Juli

 

Fick besked att jag kom in på min utbildning, superduperglad!!

Ja.. det hände väl inget annat speciellt denna månad? 

 

Augusti


Anmäld till min första bänkpresstävling.

Började min viktnedgång till klass 63. 

Fortsatt hård träning.

 

Började nollningen den 19 & träffade en person som skulle bli att betyda så mycket!

Sedan började skolan, kul med nytt, jag var taggad!

 

September

 

Min första bänkpresstävling, det var superduperkul!

Jag gick ned 6.6 kilo på 6 veckor.

Ett val jag aldrig kommer ångra!

Trivdes i skolan med nya klassen!

 

Oktober

 

Vad hände i Oktober?

Åker med min nya tjejkompis upp till Östersund för att hämta hundvalp.

Styrkelyftar läger i Huddinge.

Sjuukt lärorikt! Åkte motorcykel.. i slutet av oktober?

Ja.. intressant att skaffa mc kort själv är stort. 

Mitt bäckenet krånglade i ca 6 veckor av och till. 

Ja justja.. färgade mitt hår rött. 

 

November

 

Min första Styrkelyftar tävling. 

Gick bra, med tanke på att bäckent krånglade 2 veckor kvar till tävlingen.

Jag blev glad över mina slutliga resultat. 

 

Åkte till Thailand, sjukt rolig resa!

Det behövdes!

 

December

 

Kommer hem ifrån Thailand.

Fullrulle med lucia!

Jag var lucia detta år, det var jättekul!

Hade även 2 solon. Sjukt kul att sjunga... 

Julafton... Nyår... jaa ni vet det vanliga. 

 

Alltså år 2015 har varit riktigt bra ändå? 

Varit lite motsättningar men även mycket framgånger. 

 

2016 börjas väl som det slutas.

Fast detta år börjas med att jag blir singel efter 5.5 år.

Det var ett gemensamt beslut och vi båda mår bra av det så med mig är det bara bra! 

Livet rullar på och jag är faktiskt helt ärligt lycklig! 

 

 

 

Av Sara Berglund - 18 januari 2016 20:29

Att finna sig själv... Ibland tar det 20 år att finna rätt. 

 

Sedan dag ett, när jag satt min fot inom skolans väggar så har jag fått kämpat. 

Alla dagar jag har varit mig själv, alla dagar jag bara har varit den jag är så har jag fått skit för det.

Missförstå mig inte, jag har haft bra kompisar under min uppväxt men jag har varit i klämm av mig själv för att jag står upp för mina rättigheter. Det är en sida man kan hata eller älska med mig, take it or leave it. 

 

I högstadiet, det som ska vara nytt, kul. Det var de... 

Första månaderna... tills den dagen jag blir anklagad för en sak jag inte har gjort.

Denna period var jobbig men Sara 13 år... fick veta lite mer vilka personer som mina riktiga vänner under denna tid. 

 

Denna "uppståndelse" försvann sakta som sanden i handen.

Tillslut började högstadiet bli lite roligt igen & min klass var faktiskt bra till viss del.

Sista halvåret i 9:an var en av de jobbigaste tiderna jag har varit med om. 

Jag som annars aldrig gråter började göra det...

För att vara helt ärlig så blev jag mobbad, psykiskt.

Nu när jag tänker tillbaks så skulle jag kanske inte varit så ärlig som jag var då för det gjorde så många i klassen gick emot mig men sedan gjorde jag väl det av ett skäl, för att jag alltid står upp för vad som är rätt. 

 

Gymnasiet var kommen... exalterad, glad. 

Vad kul med en förändring... med lite nytt i sin vardag. 

 

I gymnasiet hamnar jag i en klass som gör mig tyst.

Jag hamnar i en klass som gör mig stum. 

Jag som alltid pratar, inte ett dugg blyg... men under dessa 3 år blev jag tystare & tystare.

 

Fast under gymnasiet hamnade jag i en klass som gjorde mig stum, som gjorde mig tyst. 

Många gånger under gymnasiet kände jag mig ensam, lämnad. 


Min röst förblev tyst... 

Jag tror ingen i klassen fick lära känna den riktiga Sara. 

 

Högskolan, när jag började plugga program 2015.

Detta var det bästa valet som någonsin har kommit i mitt liv. 

Att börja plugga det idrottsvetenskapliga programmet för att bli personlig tränare är ett av de bättre valen som jag har gjort. 

 

Jag har äntligen fått börja skina, min personlighet har verkligen fått det utloppet som har varit instängt. 

Mycket har det skett sedan augusti & det har bara skett bra förändringar. 

Sedan att träffa en person som gör skolan mycket bättre, att ha någon att dryga med.

 

Att det ska ta 20 år att finna en sådan bra kompis. 

Evigt tacksam för att du satt dig bredvid mig den 19 augusti. 

 

 

Presentation


Mitt liv som hårdrockare, styrkelyftare och vocalist.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards