saraberglund95

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2016

Anti mobbning, uppmärksamma diagnoser och se allas lika värda

Av Sara Berglund - 28 augusti 2016 18:01

Anti mobbning, uppmärksamma diagnoser och se allas lika värda

 

Att uppmärksamma, att vi alla människor på jordklotet är olika. Olika problem men ändå försöka att se allas lika värda. Detta inlägg kommer handla om min stöttning för anti mobbning, att alla diagnoser ska uppmärksammas av samhället med snällare ögon.


Jag kommer mest gå in på diagnosen ADHD av rätt många olika skäl, många personliga skäl men även att det är en diagnos som många blir rädd att höra första orden av.


Varför jag tycker det är viktigt att detta ska uppmärksammas?


När man är speciell/annorlunda är det lätt att man blir utfryst av personer runt om en. Det jag kommer skriva nu kommer knytas ihop som en säck och förhoppningsvis kommer det ställa er som läser fåtal tankeställare. Det första jag tänker lyfta fram är mobbning, vad är mobbning?

 

Det kan ske både verbalt och fysiskt, fast nu på senare tid så sker det bara mer och mer ute på internet. Alltså på sociala medier, allt ifrån på Facebook, Instagram och Twitter, det finns hur många sociala medier som helst och det där är bara tre styckena av så många fler.


Mobbning finns ute bland oss, överallt! Nu kan ingen komma hem och andas ifrån sitt jobb eller skolan. För vill ni veta?

Mobbarna når er också på internet numera, visserligen kan man ta bort sina konton ifrån sociala medier om mobbningen går så långt. MEN varför ska själva ”offret” alltid behöva offra sitt liv för att må bra. Jag mår illa av att tänka på att det alltid den oskyldige som ska flytta på sig.


Jag stöttar anti mobbning av många skäl, ett av skälen är att jag själv var är ett” offer” på internet men även inom skolans väggar. Jag blir arg när jag tänker på mobbning, om det är för att jag själv har varit utsatt eller om det är för att man kan se hur både vuxna och unga kan trakassera varandra så hårt att offrena funderar på att skada sig själva? Det är nog en blandning av båda två varför jag känner att jag vill kämpa emot mobbning.

 

 

 

Nu kommer jag fram till nästa del, om man har en diagnos. Varför har samhället sådan nedlåtande syn mot de med diagnos?

”Den personen är annorlunda, nu ska vi göra det svårare för hon/han.”

Om man lider av en diagnos så upplever man omvärlden på ett helt annat vis, det kan vara på ett väldigt bra sätt men det kan även bli för mycket och det kan folk i din vardag märka på dig.


Här någonstans kan vi knyta ihop det till mobbning, det är alltid vi som är annorlunda om blir mobbade. Vi håller inte måttet för att vi tänker olika, beter oss inte som ni gör. Varför ska det vara något negativt att inte följa normen?

Jag tror att det handlar mycket om rädsla, man är rädd för nya tankar och idéer därav kommer en form av utfrysning fram för att man inte kan hantera det.


Diagnosen ADHD, det finns överallt bland oss. MINST EN i varje klass lider av diagnosen. På killar och tjejer skiljer diagnosen väldigt mycket, det kan märkas tydligare på killar och ibland märks det inte alls på tjejer.

Man måste väl vara hyperaktiv för att ha ADHD?”.


Nej, här kommer okunskapen i samhället om diagnosen. Om man har ADHD så kan man ha hög aktiva dagar men sedan kan man bara dippa och vara inaktiv. Det som är intressant också är att diagnosen är väldigt olika per individ. Det beror framförallt på din miljö och arv hur du är som person. Man får aldrig glömma att personer med diagnos också har en specifik personlighet som gör den personen speciell.


Vad det nu är för diagnos du har, så ska alla har samma rättigheter och möjligheter i samhället. FRAMFÖRALLT i skolan och på jobbet, alla har lika värde och alla ska få möjlighet att kunna leva upp till sin fulla potential. Jag tror alla kan behöva lite hjälp och en knuff i rätt riktning för att nå dit.


Här går det att knyta säcken, vad har jag kommit fram till? Oftast när man är annorlunda så behandlas man olika. Jag tycker att anti mobbning och diagnoser ska uppmärksammas mer i samhället så folk kan få en förståelse för det. Jag vet att samhället jobbar på det dag ut och dag in. Men jag hoppas att detta inlägg kan ha en positiv inverkan i rätt riktning för att kunna se alla människors lika värde. 


/SB

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Berglund - 3 november 2016 19:29

Äntligen…   Idag var jag till en sjukgymnast som skulle kolla på mitt problem som jag har i ryggen… Han säger till mig att berätta om smärtan och hur länge jag har haft det. Så jag börjar med att berätta att jag har haft problem i 4...

Av Sara Berglund - 9 oktober 2016 16:50

  OKTOBER MÅNAD, en orättvisa.   Oktober månad är den månaden man stöttar och hyllar de som har bekämpat bröstcancer men även de som har gått bort i sjukdomen.   Jag tycker att det är jättebra att samhället går in för att hjälpa de drabbade...

Av Sara Berglund - 15 september 2016 17:52

Styrkelyft var min räddning…   Mars 2015, upptäckte jag Styrkelyft. Jag var redan insnöad på att bänkpress var kul, nu gällde det att fastna för något mer, så som benböj och marklyft. Under några månader så började en form av kärlek växa...

Av Sara Berglund - 4 september 2016 23:12

Min sommar   Imorgon börjar jag andra året på högskolan, sjukt vad tiden har gått fort de senaste månaderna. Jag fick ”sommarlov” i början av juni någon gång och var ledig i 2 veckor och jobbade därefter heltid i 8 veckor. Fick semest...

Av Sara Berglund - 15 augusti 2016 15:46

Börja om på ruta ett   Under årens gång så får man lära sig att ibland blir man tvungen till att börja om på ruta ett igen. Ibland bryts man ned för att sedan byggas upp, det går att jämföra tanken med ett rassligt hus, det som behövs är att man ...

Presentation


Mitt liv som hårdrockare, styrkelyftare och vocalist.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards