saraberglund95

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2016

Oktober månad, en orättvisa...

Av Sara Berglund - 9 oktober 2016 16:50

 

OKTOBER MÅNAD, en orättvisa.

 

Oktober månad är den månaden man stöttar och hyllar de som har bekämpat bröstcancer men även de som har gått bort i sjukdomen.

 

Jag tycker att det är jättebra att samhället går in för att hjälpa de drabbade men även nära och kära runt om de som har cancer.

 

Min farmor dog i Leukemi för snart 6 år sedan, så jag är medveten om att cancer är en väldigt hemsk sjukdom som tar livet av många människor i dagens samhälle. Det är hemskt att det är så många som drabbas av det, men denna månad är en stöttning för bröstcancer. Ett engagemang som är väldigt bra så forskare kan fortsätta finna ett botemedel mot denna sjukdom.

 

Dagens ämne ska faktiskt inte handla om just bröstcancer, för alla är medveten om att i oktober månad så är det då man påtrycker som mest att det finns runt om en. Det kan väcka upp blandade känslor, om ni har sett Ica reklamen så vet ni vart jag vill komma någonstans.

 

Visste ni också... att oktober månad är även ADHD awareness?

Antagligen är det inte många som är medveten om att denna månad så stöttar och hyllar man även de med psykisk ohälsa som exempelvis ADHD. Varför framkommer inte det att oktober månad även gör en stöttning för de som lider av psykisk ohälsa? Men det finns även för att folk ska få mer kunskap om diagnosen.

 

En kväll pratade jag med min bästa vän angående om detta och vi båda blir arga, besvikna framförallt ledsna inombords att ADHD inte får samma påtryck som exempelvis bröstcancer.

Jag förstår att bröstcancer är något man kan dö av men det kan man också av psykisk ohälsa om man inte får rätt hjälp i tid av samhället.

 

Saken är den att de som har ADHD brukar även besitta på flera diagnoser, behöver inte alltid vara så men oftast. Depression är något som brukar framkomma när man är diagnostiserad med ADHD.

När man har ADHD så har man inte lika mycket av signalsubstansen serotonin som är ”lyckan” i nervsystemet. Utan serotonin i kroppen blir man deprimerad.

 

Missförstå mig inte, jag tycker det är väldigt bra att bröstcancer får den hyllning och stöttning som den får.

 

Det jag blir att reagera på att ingen lyfter fram att det är ADHD awareness monht nu...

Detta gör mig att sätta gång en massa tankar, framförallt om varför samhället gömmer detta i skuggorna? Varför är det sådan tabu med psykisk ohälsa?

 

Varför kollar folk snett om man lider av psykisk ohälsa?

Varför reagerar människor negativt om det?

Varför kan inte folk vara mer stöttande som man är mot andra former av sjukdomar.

 

Ännu en gång vill jag trycka på att ADHD är något man inte själv väljer och det kan vara ett helvete att leva med ADHD, iallafall om den är så grov så man behöver kraftiga mediciner för att avklara vardagen.

 

Det jag vill komma fram till i detta inlägg är att ALLA människor består av samma värde, ALLA förtjänar att bli rättvist behandlad i samhället. Jag vet att rättvisa är svårt att nå fram på alla nivåer men jag hoppas att det kommer bli en skillnad på hur folk ser på psykisk ohälsa.

 

Jag stöttar ”underbara ADHD” samt annan form av psykisk ohälsa & bröstcancer/cancer överlag denna månad precis som alla andra dagar på året. Jag kämpar mot ett rättvisare samhälle… gör du?

 

/SB

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Berglund - 3 november 2016 19:29

Äntligen…   Idag var jag till en sjukgymnast som skulle kolla på mitt problem som jag har i ryggen… Han säger till mig att berätta om smärtan och hur länge jag har haft det. Så jag börjar med att berätta att jag har haft problem i 4...

Av Sara Berglund - 15 september 2016 17:52

Styrkelyft var min räddning…   Mars 2015, upptäckte jag Styrkelyft. Jag var redan insnöad på att bänkpress var kul, nu gällde det att fastna för något mer, så som benböj och marklyft. Under några månader så började en form av kärlek växa...

Av Sara Berglund - 4 september 2016 23:12

Min sommar   Imorgon börjar jag andra året på högskolan, sjukt vad tiden har gått fort de senaste månaderna. Jag fick ”sommarlov” i början av juni någon gång och var ledig i 2 veckor och jobbade därefter heltid i 8 veckor. Fick semest...

Av Sara Berglund - 28 augusti 2016 18:01

Anti mobbning, uppmärksamma diagnoser och se allas lika värda   Att uppmärksamma, att vi alla människor på jordklotet är olika. Olika problem men ändå försöka att se allas lika värda. Detta inlägg kommer handla om min stöttning för anti mobbning,...

Av Sara Berglund - 15 augusti 2016 15:46

Börja om på ruta ett   Under årens gång så får man lära sig att ibland blir man tvungen till att börja om på ruta ett igen. Ibland bryts man ned för att sedan byggas upp, det går att jämföra tanken med ett rassligt hus, det som behövs är att man ...

Presentation


Mitt liv som hårdrockare, styrkelyftare och vocalist.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards